Om Stians Sport AS | Stians Sport
21306
page-template-default,page,page-id-21306,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Om Stians Sport AS

I 1987 var Stians Sport AS den første Merida distributøren i verden. Nå distribueres Merida i 77 land over hele verden, og selger over 3 millioner sykler på verdensbasis. Av disse 77 landene, er Stians Sport AS / Merida Norge den femte største distributøren av Merida sykler, med 100.000 solgte sykler i 2015. 

 

Merida – kun en sykkelfabrikk i begynnelsen

Merida sykkelfabrikk ble startet i Taiwan i 1972, og er i dag verdens nest største sykkelprodusent. Merida fabrikken produserer årlig ca. 3. millioner sykler for en rekke ulike merker, de har i dag 4 fabrikker.

Syklene som blir eksportert fra fabrikken har den høyeste gjennomsnittsverdien blant alle fabrikkene i Østen, og per. dags dato eksporterer de til 77 land verden rundt.

Merida som merkevare blir til

Historien om Merida er også historien om familien og  gründerne Steen-Olsen som dro på jakt etter sykler å importere til Norge i 1986. Valget falt på denTaiwanesiske sykkelfabrikken Merida, som på daværende tidspunkt en ren OEM fabrikk for mange av de største internasjonale sykkelmerkene.

Einar Steen-Olsen/Stians Sport AS ønsket å jobbe med sykkelfabrikk som forstod viktigheten av å lage sykler tilpasset det norske sykkelmarkedet. Konkurransen var hard og det var viktig å levere konkurransedyktige sykler med kvalitet, pris og design som kunne matche de beste merkene. Stians Sport AS visste m.a.o. hva de ønsket- men hadde den gang ingen egen merkevare. Han merket seg og likte fabrikknavnet Merida, og fikk tillatelse til å bruke fabrikknavnet til tross for at det i utgangspunktet kun var tiltenkt – og kun hadde vært navn på fabrikken.

I 1987 ble den første sykkelen med merkenavnet Merida eksportert fra fabrikken til Norge, og et nytt sykkelmerke var født. Stians Sport AS  fra Oslo startet dermed merkevaren Merida, som første importør i verden.

Oppbyggingen av Merida som sykkelmerke

Stians Sport AS importerte de første 2500 syklene i 1987, og doblet salget til 5000 sykler allerede i 1988. I 1992 lanserte Merida en revolusjonerende serie med lette carbon sykler i serien «Dura Carbon» som på den tiden var blant Norges desidert mest solgte high-end sykler.

Stians Sport bygget sten for sten og knyttet gode relasjoner og distribusjon rundt i hele Norge. Merida som merkevare var i starten helt ukjent som merkevare. Markedsbudsjettet var begrenset og det var derfor meget viktig å være kreativ og tenkte utradisjonelt i forhold til markedsføring for å få frem Merida i mange ulike sammenhenger.

På starten av 90 tallet ble det blant annet arrangert World Cup i Holmenkollen, da med Merida tilstede i manesjen med flere sponsede syklister. I tillegg var de tidlig ute med sponsing av idrettshelter som alpinlandslaget og skiskytterlandslaget.

Sønnen Stian Steen-Olsen begynte å jobbe som markedssjef i selskapet i 1998, og innledet blant annet et 11 års langt samarbeidsforhold med Birkebeinerrittet i år 2000. Sammen med arrangøren, har Merida vært med på å støtte oppbyggingen av verdens største sykkelritt. Det ble samtidig designet og utviklet en egen Birkebeinerserie, sykler spesialdesignet for norske forhold, til bruk i blant annet Birkebeinerrittet.

Samarbeidet med Gunn-Rita Dahle Flesjå har hatt stor betydning for Meridas merkevarekjennskap. En rekke medaljer i OL, VM, Worldcup, EM, NM, Birkebeinerrittet og Nordisk mesterskap gjør henne til den mestvinnende kvinnelige terrengsyklisten gjennom tidene. Alle de største titlene er vunnet på en Merida sykkel.

 

 

 

 

Suksessfaktorer

Merida fremstår i dag som et fullsortiments sykkelmerke som leverer sykler til alle kategorier og kvalitetsnivå. Et bevisst fokus på kvalitet i alle ledd, samt et spennende og unikt design har sannsynligvis vært hovedfaktorene i denne suksesshistorien.

Designet og utviklet for norske forhold

Stians Sport AS har våget å satse på en bredde i sortimentet, slik at de har kunnet tilby sykler til alle uansett behov, underlag og ambisjon.

Utformingen av sykler tilpasset norske forhold er også viktig å ta med i denne sammenhengen. Mens de fleste sykkelmerker har måtte ta til takke med en internasjonal programlinje tilpasset «Europa eller USA» har Stians Sport AS siden 80 tallet satset på å designe og utvikle sykkelmodeller som er tilpasset norske kunder, kvalitetskrav og klima.

Norske forhold kan være tøffe, og en trenger robuste sykler som både tåler det nordiske klimaet, ujevnt underlag og hard slitasje. Bedriften er stolt av sine dyktige medarbeidere som reiser verden rundt og arbeider tett med Merida på utvikling, design og markedsføring.

Store produksjonsvolum har samtidig gjort det mulig å produsere sykkelmodeller med eget design og spesifikasjoner til de største kundene/kjedene. Stians Sport AS har alltid hatt en filosofi om at alt går an å få til, noe som gjenspeiles i alle de spennende konseptsyklene som er utformet. Både Birkebeinerserien, Dual hybrid serien, barnesyklene og mange kunstnerprosjekter, er gode eksempler på at de er en uredd bedrift som tør å satse på nye ting.

Milepæler 1987-2017

1987 – Stians Sport AS starter Merida som sykkelmerke sammen med Merida fabrikken i Taiwan. Stians Sport AS jobber med å lansere terrengsykkelen i Norge sammen med noen få andre merker som tar inn terrengsykler.

1988 – Stians Sport AS starter opp med import/salg av Merida sykler i Norge som den første Merida distributører i verden og selger 2500 Merida sykler gjennom fagbutikker landet over.

1989 – Salget dobler seg fra 2500 til 5000 sykler og Merida er allerede etablert som et kvalitetsmerke som gir mye sykkel for pengene!

1990 – Merida startet bruk av AUTO Cad og utviklet noen av de mest avanserte rammene i verden.

1991 – Salget øker modellutvalget forsterkes med flere terrengsykler. Sponsoraktivitet med de første sponsorsyklister innledes.

1992 – Merida lanserer DURA Carbon rammene, som en av de største på carbon i starten av 90 tallet.

1993 – Merida lanserte den velkjente Al-Bon-Tech terrengsykkel serien som ble en av Norges mestselgende aluminiums sykler på midten av 1990 tallet. Al-Bon-Tech serien introduseres med sponsorat av landslaget i herre alpint som hadde stor nytte av Merida toppsykler i sin barmarkestrening.

1994 – Salget passerer 20.000 sykler. Merida er anerkjent for lette aluminiums terrengssykler og terrengsykkelsporten er i ferd med å ta av.

1995 – Merida utviklet ny, rask og lettere Carbon ramme, “Zenith”. Merida barnesykler introduseres i det norske markedet.

1996 – De første elektriske syklene (Merida Power Cycle) produsert av Merida. Merida ISO 9002 sertifisert.

1997 – De lette MATTS rammen (Merida Advanced Tightwelding System) rammene blir brukt i stor skala. Rammen sveises med hypermoderne robotproduksjon.

1998 – Merida lanserte de første magnesium rammene for terrengsykkel og landevei. Det første Merida Teamet (Team Merida/IF Frøy) i Norge så dagens lys.

1999 – Merida lanserer sitt internasjonale terrengsykkelteam, Multivan Merida Bicycle Team.

2000 – Merida utvikler serie med fulldempede sykler. Det satses hardere på Merida barnesykler som får lettere aluminiums rammer og populært design.

2001 – Merida sin fulldempede sykkel “LRS, Low Ratio System” ble introdusert. Modellen XC Mission Elite fikk tittelen ”Symbol of Excellence”.

2002 – Merida Fitness lansert som fullsortiments merke innen treningsprodukter. Gunn-Rita Dahle blir en del av MULTIVAN MERIDA BIKING TEAM, og vinner sin første EM tittel lørdag 3. august.

2003 – Merida ny hovedsponsor av Birkebeinerrittet, og utvikler de anerkjente Birkebeinersyklene. Håkon Austad og Lene Byberg blir en del av Merida teamet.

2004 – Gunn-Rita Dahle vinner Norges første O L medalje i terrengsykkel på sin MERIDA Magnesium Elite sykkel i Athen. Merida Birkebeiner sykler introdusert i markedet. Merida lanserer super lette HFS og TFS aluminiums rammer samt de lette og raske superhybridene SPEEDER.

2005 – Merida lanserer flunkende ny, lett og revolusjonerende CARBON ramme samt Julia terrengsykkel, spesialutviklet for kvinner som ble en stor suksess. UMF (United Merida Freeriders) ble lansert som Merida sitt freeride merke.

2006 – Carbon, Birkebeiner og UMF serien av sykler blir mer komplett. Racersykkelen Scultura introdusert. Importør Stians Sport AS 30 års jubileum fra 1976-2006.

2007 – Merida sykkelsortiment er Norges mest komplette sykkelmerke. Stians Sport AS er største Merida importør i verden med årlig salg på ca 50.000 sykler.

2008 – Merida 20 år i Norge! Ninety-SIX modellen introduseres som en av verdens letteste og stiveste fulldempede sykler, ca 9 kg. m/ skivebremser! Merida produktsortimentet utvides med Merida sykkelklær, hjelmer, barne- og sykkelvogn samt en rekke kvalitetsprodukter innen sykkeldeler og utstyr.

2009 – Merida lanserer landeveissykkelen Merida Scultura EVO, Hybridsykkelen for det norske markedet Dual samt den første Cyclocross modellen. Merida syklisten Andreas Kugler og Gunn Rita Dahle Flesjå fra Multivan Merida vinner Birkebeinerrittet.

2010 – Den superlette MTB rammen O.nine kommer på markedet, kun 960 gram, og Merida sin første 29 tommers terrengsykkel blir lansert. Stians Sport tar over agenturet på Merida i Sverige, og starter opp et datterselskap i Göteborg. For å forsterke den svenske satsingen, gås det inn en avtale som hovedsamarbeidspartner med Grenserittet. Merida syklisten Hannes Genze fra Multivan Merida vinner Birkebeinerrittet.

2011 – Merida sin første aeroracer Merida Reacto blir lansert, og kontinentallaget til Interspons døpes om til Joker Merida.  Joker Merida syklist Reidar Borgersen setter ny norgesrekord på nyheten Merida Warp Team Carbon, og Stian Remme fra samme laget tar en overraskende seier i Birkebeinerrittet. Gunn-Rita Dahle Flesjå gjør comeback etter fødsel og vinner Europamesterskapet. I tillegg ble spesialmodeller utformet som Vossatassar serien, Tourkids sykkelen og ikke minst en kunstsykkel fra Bjørg Thorallsdottir.

2012NM-gull i tempo og gateritt til Joker Merida, NM-gull og VM-gull  i tempo og lagtempo til Oskar Svendsen  fra Team Merida NTG. Gunn-Rita Dahle Flesjå går over til 29 tommers sykkel, og forsvarer EM-tittelen samt tar to nye World Cup seire. Merida lanserte også sin E-spresso el-sykkel med Bosch motor.

2013Merida lanserer fulldempet 29 tommer, ny temposykkel, ny landeveisserie Scultura samt en MTB med el-motor..I tillegg går de inn på Pro Touren for 3 år med Team Lampre Merida.

2014 – Big Seven blir lansert for markedet – 27,5» hjul som erstatter 26» på de fleste prispunktene. Fulldempet 27,5» blir også lansert. Merida inngår samarbeid med Lampre og danner World Tour Laget TEAM LAMPRE-MERIDA med stjerner som verdens mester Rui Costa, Sasha Modolo og Pippo Pozzato.

2015 –

2016 – Ninety-six relanseres. Testet og utviklet av MULTIVAN MERIDA BIKING TEAM. Scultura – verdens letteste serieproduserte sykkel lanseres, men en vekt på 4,58 kg.

2017 – Merida videreutvikler sin satsing innenfor toppnivået på landevei. Sammen med Bahrain stifter de laget BAHRAIN MERIDA PRO CYCLING TEAM som har ambisjoner om å kjempe om sammenlagt seire i både klassikere og Grand Tours. Laget består av en toppryttere som blant annet Vincenzo Nibali, Sonny Colbrelli, Tsgabu Grmay, Heinrich Haussler og Ion Izaguirre Insausti. Gunn-Rita starter sitt eget UCI lag i samarbeid med Stians Sport AS og Merida Taiwan – TEAM MERIDA GUNN-RITA